avagy miképpen érvényesülhet egyfelől az oktatáshoz és kutatáshoz nélkülözhetetlen egyetemi autonómia, másfelől a a konzisztóriumok révén a fenntartó jogos hatékonysági és teljesítmény-elvárása?

– egyrészt a fenntartó valóban hatékonyan gazdálkodó és társadalmi-gazdasági küldetését teljesítő egyetemet kíván, amihez (átlátható mechanizmusokkal és hosszabb távra tervezhető módon) biztosítja a forrásokat
– másrészt az egyetemek (szakmai és társadalmi felelősségük tudatában) legjobb tudásuk szerint, ésszerű menedzseléssel kutatnak és oktatnak;
akkor benne maradunk az adminisztratív-hatalmi túlbiztosítások versus kiskapu-keresések, teljesítmény-manipulációk körforgásában.
Ebből azzal lehetne elindulni kifelé, ha kölcsönös bizalommal és megnyugtató garanciákkal folytatódik a felsőoktatás átalakítása, az egyetem nemzeti ügyének érdekében. Az eddigi viták megmutatták, milyen igényeket és aggodalmakat kell akceptálni a közös alapok rögzítéséhez.
Javaslatunk az ELTE EHÖK vitafórumán elhangzott felvetések továbbgondolásával létrejött egyetemi polgári hozzászólás – nem taxatív normaszöveg, hanem a kulcspontokban előrelépést kínáló szabályozási tartalmak megfogalmazása, a fenntartói érdekérvényesítés és az egyetemi autonómia egyensúlyához. A határesetek, processzusok stb. pontosítása éppen a bizalmi elv alapján történhet. A csomag-jelleget mutatja, hogy az egyes pontok egymást (és a bizalmat) erősítő egészként értelmezhetők.
- Kik legyenek a konzisztórium tagjai?
1.2. A tagok megbízásakor összeférhetetlenségi szabályok érvényesülnek (gazdasági és személyi érdekeltségek kizárására)
- Milyen döntési jogköre legyen a konzisztóriumnak? (a tanácsadó és kapcsolat-építő funkción túl)
2.2. Az intézményi stratégiáról a rektor csak olyan előterjesztést tehet a szenátusnak, amit a konzisztórium és a kancellár véleményezett. A jogszabályban rögzített határidőig megküldött véleményt a szenátusnak kötelező megvitatnia.
2.3. A rektori pályázatokat a konzisztórium véleményezi, a pályázókat meghallgatja. A véleményt a szenátusnak kötelező megvitatnia.
- Hogyan kapjon kellő felelősséget és önállóságot az egyetem a gazdálkodásához?
3.2. Az egyetem megválasztott vezetői a cégek igazgatótanácsi tagjaihoz hasonló felelősséggel viseltetnek döntéseik pénzügyi és szakmai következményeiért.
- Hogyan legyen egyensúlyban a rektor és kancellár vezetői felelőssége és jogköre?
4.2. A kancellárt nyilvános pályázat alapján a fenntartót képviselő miniszter nevezi ki. A kancellári pályázatokat a szenátus megvitatja, véleményezi, a többségi döntéssel megerősített véleményeket a kinevezőhöz eljuttatja.
4.3. A kancellár megszervezi és irányítja az intézmény alapfeladatát jelentő oktatás és kutatás menedzselését, adminisztrációs támogatását. Gondoskodik a finanszírozással összefüggő tevékenységekről, gazdálkodásról, a támogatáshoz szükséges infrastruktúráról és a támogató tevékenységben közreműködők munkájának megszervezéséről a munkáltatói jogkörök gyakorlása útján (kivéve a kutatási és oktatási tevékenységben közvetlenül közreműködőket). A kancellárnak egyetértési (vétó-) joga és kötelezettsége van valamennyi olyan pénzügyi döntésnél, ami meghaladja az intézmény költségvetésének 1 ezrelékét (kivéve, ha ez önálló, külső finanszírozású, felelős vezető által gondozott projekten belüli történik).